5 tips om jouw concentratie tijdens werk of op school te verhogen

Je hebt van die dagen dat jouw hoofd even niet naar werk staat. Je had de vorige avond een feestje, het wordt eindelijk zomer en je wilt lekker naar buiten of het is volop winter en je kunt eindelijk het ijs op. Het hele jaar door gebeurt er van alles waardoor jouw hoofd even niet naar werk staat. Je gedachten beginnen af te dwalen en je wilt je graag weer wat energieker voelen. Een powernap zal je baas waarschijnlijk niet waarderen dus dat kun je beter niet doen en een extra koffie- of rookpauze is niet bepaald gezond. Maar geen paniek, met deze 5 tips kun jij binnen no-time weer vol concentratie aan de slag!

1. Neem een “power pose” aanconcentratie
Trek je even terug in een stilteruimte of in de toiletten en neem twee minuten lang een andere houding aan. Als je de houding van een krachtpatser aanneemt, denkt je lichaam dat je er echt een bent en zo presteer je beter. Zet je benen wijd, strek je armen naar buiten, adem diep in. Neem de ruimte in, blaas je even helemaal op als een boze gorilla. Je lichaamstaal vormt wie je bent en door een power pose word je zelfverzekerder en energieker.

2. Lach
Wie lacht produceert endorfine, hormonen die een prettig gevoel geven. Endorfines kunnen als pijnstiller werken en zorgen daarnaast ook voor binding met anderen. Je kunt natuurlijk ook even kijken of jouw favoriete komiek al iets nieuws online heeft gezet of je maakt even een praatje met een collega die dezelfde humor heeft.

3. Neem een rustpauze zoals bij sport
Zie je pauze zoals sportteams de pauze voor de tweede helft zien. Neem een paar minuten rust om weer te bepalen waar je staat en wat je prioriteiten moeten zijn voor de rest van de dag, afhankelijk van hoe je werk zich in de ochtend heeft ontwikkeld.

4. Luister naar jouw persoonlijke power song
Of je nu houdt van goede oude rocknummers, of liever wat stevige hip hop luistert, je kunt jouw stemming sturen met muziek. Zelfs als muziek luisteren slechts op de achtergrond gebeurt terwijl je met iets anders bezig bent, kan het jou weer positief of energiek maken.

5. Neem de trap
Korte periodes van beweging zijn goed voor de concentratie. Zit je lang stil? Loop dan eens helemaal naar de bovenste verdieping van het kantoor en weer terug (of andersom). Misschien word je ook nog eens verrast door het uitzicht vanaf de zesde (of vijftiende) etage.

En mochten jouw werkzaamheden het toelaten, dan kun je natuurlijk altijd even een klein ommetje buiten maken. Frisse lucht doet je altijd goed en dan pak je toch nog wat zonnestralen (of sneeuw) mee!