Jouw sollicitatiebrief volgens de AIDA-Methode

Wanneer je ergens gaat solliciteren hoop je natuurlijk dat jouw CV en motivatiebrief er op een positieve manier uitspringen. Maar hoe zorg je ervoor dat dat daadwerkelijk zo is? Je kunt hiervoor gebruiken maken van de AIDA-methode. Het AIDA-model is van origine een marketingmodel waarbij vier fases moeten worden doorlopen. Wanneer je alle vier de fases succesvol doorloopt zul je jouw doel, het verkopen van een product, eerder bereiken. Wanneer je ergens solliciteert is het doel om jezelf te verkopen en ook daarvoor kun je het AIDA-model gebruiken: zorg dat jouw brief opvalt tussen de vele andere brieven, wek de interesse van de lezer met unieke verkooppunten, roep het verlangen op om met jou kennis te maken en sluit af met een aanzet tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

We zullen deze fases nu stap voor stap doorlopen.

Attention AIDA-methode
Zorg dat je een goede eerste indruk maakt. Dat is de essentie van “attention” bij het schrijven van je sollicitatiebrief. Je wilt dat jouw motivatiebrief eruit springt. De manier om dit te doen is in principe eenvoudig. Zorg ervoor dat je brief er netjes en aantrekkelijk uit ziet. Dit heeft dus vooral te maken met de lay-out en hoe netjes je de brief hebt opgesteld. Let ook goed op eventuele typfouten en zorg er altijd voor dat de brief alle benodigde elementen bevat!

Interest
Nu je de aandacht van de lezer hebt is het belangrijk dat je een aantrekkelijke schrijfstijl gebruikt. Zorg ervoor dat je enthousiast en gemotiveerd over komt en laat zien hoeveel zin jij hebt in die nieuwe baan. Vermeld wat jij denkt toe te kunnen voegen aan het bedrijf en wek de interesse van de selecteur met jouw sterke punten. Laat zien wat jouw sollicitatie X-Factor is.

Desire
In de derde fase wil jij de selecteur overtuiging van het feit dat jij de juiste persoon bent voor deze functie. Dit is het moment om te laten zien wat jij te bieden hebt. De beste manier om dit te doen zonder opschepperig over te komen is door gebruik te maken van relevante voorbeelden. Loze kreten als “ik ben betrouwbaar, een teamspeler en flexibel” zijn erg aardig, maar meer ook niet. Probeer duidelijke voorbeelden te geven. Vertel bijvoorbeeld wat jij hebt gedaan binnen een project of benoem de grootte van een project.

Action
Wanneer de kern van de brief – het in de picture zetten van jezelf – is voltooid, is het tijd om je brief af te sluiten met een aanzet tot actie. Dit doe je door te vermelden dat je graag op gesprek wilt komen om nog het één en ander toe te lichten en de manager persoonlijk te overtuigen van jouw kwaliteiten.