Maak jouw LinkedIn profiel compleet!

LinkedIn is een handige, online netwerktool om al jouw relevante connecties te verzamelen zodat je gemakkelijk met jouw netwerk in contact kan blijven. Daarnaast wordt LinkedIn door bedrijven gebruikt als een belangrijk wervingskanaal voor hun toekomstige stagiairs en medewerkers. Maar welke informatie zet je er allemaal op? Wij hebben alle stappen voor jou op een rij gezet!

1. Gebruik een profielfoto
Mocht je nog twijfelen over het toevoegen van een profielfoto, zeker doen! Wanneer jij een profielfoto toevoegt maak je namelijk 11 keer meer kans om gevonden te worden bij de zoekresultaten. Zorg wel voor een professionele foto waarbij je gezicht goed in beeld is. Gebruik een foto met een rustige en neutrale achtergrond, zorg dat jij de enige bent die op de foto staat, let op de kleding die je draagt en vergeet niet te lachen.

2. Professionele kopregel
De kopregel is de regel die direct onder jouw naam staat. Wanneer jij hier de juiste sleutelwoorden weet neer te zetten vergroot jij de kans om gevonden te worden. Zet hierin termen als “student” of “starter”, en benoem altijd jouw studierichting. Het is veel relevanter voor een toekomstig bedrijf dat je nu een studie in de gebouwde omgeving volgt dan dat je als titel vakkenvuller hebt. Ben je concreet op zoek naar een leuke plek? Ook dit kan je benoemen in deze kopregel.

3. Samenvatting = geen samenvatting! LinkedIn profiel
De naam van dit kopje is eigenlijk heel misleidend. De samenvatting wordt direct onder de algemene informatie weergegeven en biedt de ruimte om wat meer over jezelf te vertellen. Je kunt hier kwijt wie je bent, welke kwaliteiten je bezit, en welke interesses en ambities je hebt in jouw vakgebied. Het is niet de bedoeling dat je letterlijk een samenvatting geeft van opleiding, werkervaring en andere kopjes op jouw pagina! Gebruik deze ruimte om nieuwe, persoonlijke informatie te delen die de lezer nergens anders op jouw profiel kan vinden.

4. Beschrijf je functies
Onder ervaring kun je jouw relevante banen en stages benoemen. Belangrijk is dat je in de omschrijving toelicht wat de functie precies inhield. Wat waren jouw verantwoordelijkheden, aan welke projecten heb je meegewerkt, heb je ervaring opgedaan met een specifiek softwareprogramma? Dan wordt het voor de bezoeker van jouw profiel duidelijk wat voor expertise jij al meebrengt door je eerdere ervaringen.

5. Correcte school- en opleidingsnamen
Na het kopje ervaring biedt LinkedIn je de mogelijkheid jouw huidige en afgeronde opleidingen te noteren. Het is hierbij belangrijk dat je geen spelfouten maakt in de naam van de opleiding of instituut. Bedrijven kunnen namelijk zoeken op studenten van een bepaalde school of opleiding. Als jij hier een incorrecte benaming kiest wordt jij minder goed gevonden!

Naast jouw opleidingen kun je bepaalde certificaten of diploma’s hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een VCA diploma hebt is het handig om dit op LinkedIn te vermelden. Dit kan belangrijk zijn wanneer je in de uitvoering wilt gaan werken en vormt een toevoeging aan jouw deskundigheid voor de opdracht.

6. Vaardigheden en aanbevelingen
Jouw LinkedIn profiel verschilt hoofdzakelijk van een cv doordat het een sociaal medium is: het werkt het beste wanneer je het interactief gebruikt! Hiervoor kun je het kopje “aanbevelingen” gebruiken. Heb jij goede resultaten geboekt tijdens een project? Vraag een collega om kort iets over jouw bijdrage op jouw LinkedIn profiel te schrijven. Andersom kun jij dit uiteraard ook bij collega’s doen. Daarnaast kun jij jouw belangrijkste vaardigheden toevoegen. Wanneer jij bijvoorbeeld veel ervaring hebt met Revit kun je dit aan de lijst toevoegen. Wanneer jouw connecties een vaardigheid onderschrijven, bevestigen zij jouw ervaring met het programma.

7. Privacy is key
Onder het kopje ‘Instellingen en Privacy’ heb je tientallen opties over hoe jij LinkedIn wilt gebruiken. Wil je dat recruiters jou berichtjes kunnen sturen? Zie jij graag wie jouw profiel heeft bekeken? Wil je dat connecties kunnen zien welke berichten je liked? Daarnaast bepaal jij onder het kopje contactinformatie hoe LinkedIn gebruikers contact met jou kunnen opnemen. Je kan hier jouw persoonlijke e-mailadressen en telefoonnummers noteren, maar dan kan het zijn dat je heel veel gebeld wordt! Het is goed om hierin bewuste keuzes te maken voordat je actief LinkedIn gaat gebruiken.

8. Een tweede taal
Waar je bij het sturen van je cv moet kiezen of je het in het Engels of Nederlands verstuurt, biedt LinkedIn jou de mogelijkheid jouw profiel in een tweede taal te schrijven. De lezer krijgt de mogelijkheid om te kiezen in welke taal hij/zij jouw profiel het liefst bekijkt. Handig als je overweegt in het buitenland te gaan solliciteren. Helaas doet LinkedIn het vertalen niet voor jou, dat moet je toch echt even zelf doen!

9. Een mooie URL
Je kunt jouw LinkedIn URL mooier maken. Wanneer je voor het eerst een pagina maakt genereert LinkedIn automatisch een URL met daarin allerlei cijfers, letters en leestekens. Je kunt rechtsboven in het scherm klikken op ‘Openbaar profiel en URL bewerken’. Hier kun je zelf jouw URL maken zonder rare, extra tekens zodat je een link hebt die mooier deelbaar is, bijvoorbeeld op je cv.

10. Met wie mag ik Linken?
LinkedIn is bedoeld voor jouw professionele netwerk, en dus is het handig om te linken met mensen uit jouw vakgebied. Denk hierbij aan klasgenoten, docenten, gastsprekers of medewerkers van bedrijven die je ontmoet tijdens je stage of bedrijvendagen. Toch kan linken met mensen buiten je vakgebied ook nog van pas komen. LinkedIn probeert jou namelijk in contact te brengen met tweede- én derdegraads connecties van mensen die relevant zijn voor jou vakgebied. Zo kan de buurman van jouw tante een zoon hebben die directeur is van een ingenieursbureau bij jou in de regio! Het is netjes om een kort bericht te typen wanneer je iemand een connectieverzoek verstuurd, bijvoorbeeld met de reden waarom je met die persoon wilt linken.

 

Vond je dit artikel interessant? Deel het met je studiegenoten, hopelijk hebben zij er ook wat aan! Daarnaast is het misschien handig om eens te kijken hoe jij uit de verf komt wanneer jouw potentiële werkgever jou gaat googlen!

Deel dit artikel