Maak jouw LinkedIn profiel compleet!

LinkedIn is tegenwoordig één van de belangrijkste wervingskanalen. Wanneer jij op zoek gaat naar een baan is het hebben van een compleet LinkedIn profiel dus zeker geen overbodige luxe. Maar welke informatie zet je er allemaal op? Wij hebben alle stappen voor jou op een rij gezet!

1. Profielfoto
Mocht je nog twijfelen over het toevoegen van een profielfoto, zeker doen! Wanneer jij een profielfoto toevoegt maak je namelijk 11 keer meer kans om gevonden te worden bij de zoekresultaten. Zorg wel voor een professionele foto waarbij met name je gezicht goed in beeld is. Een foto op het strand of in de kroeg is zeker niet aan te raden. Zorg altijd voor een rustige en neutrale achtergrond, zorg dat jij de enige bent die op de foto staat, let op de kleding die je draagt en vergeet niet te lachen.

2. Professionele kopregel
De kopregel is de regel die direct onder jouw naam staat. Het is handig om hier woorden als “junior” of “senior” neer te zetten en ook jouw (gewenste) functie en bedrijfstak mogen niet ontbreken. Wanneer jij hier de juiste sleutelwoorden weet neer te zetten vergroot jij namelijk je kans om gevonden te worden. Voor een 100% compleet profiel is het belangrijk dat je ook jouw locatie invult. Deze vind je direct onder de kopregel.

3. SamenvattingLinkedIn profiel
De samenvatting wordt direct onder de algemene informatie weergegeven. Hier krijg je de ruimte om wat meer over jezelf te vertellen. Je kunt hier kwijt wie je bent, waar je goed in bent, wat je ambities zijn, welke kwaliteiten je bezit en wat je voor werk doet.

4. Benoem je functies
Benoem altijd je huidige functie en geef in de omschrijving aan wat de functie precies inhoudt. Laat daarnaast ook zien bij welke bedrijven je nog meer hebt gewerkt. Je hoeft hier niet per se al je voorgaande werkgevers te noteren. Je kunt er ook voor kiezen om slechts 2 à 3 functies te noemen die relevant zijn voor een potentiële werkgever. Als je er minstens twee noemt maak je al tot 12 keer meer kans om getoond te worden in de zoekresultaten! Alle bedrijven toevoegen waar je hebt gewerkt vergroot wel de kans dat oud collega’s jou kunnen vinden en dit draagt weer bij aan het opbouwen en uitbreiden van je netwerk.

5. Opleiding
Voeg al je gevolgde opleidingen toe aan je LinkedIn profiel. Vergeet hierbij niet om ook je middelbaar onderwijs te benoemen. Vervolgens geef je aan welke vervolgopleiding je hebt gedaan en aan welk opleidingsinstituut je deze hebt gevolgd. Naast deze “verplichte” opleidingen kun je ook nog andere certificaten of diploma’s hebben. Wanneer dit het geval is, is het zeker raadzaam om deze er ook op te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld een VCA diploma hebt is het handig om dit op LinkedIn te vermelden. Dit kan namelijk belangrijk zijn wanneer je in de uitvoering wilt gaan werken en vormt zeker een toevoeging aan je deskundigheid voor de opdracht.

6. Vaardigheden en deskundigheid
Voeg je belangrijkste vaardigheden toe. Wanneer jij bijvoorbeeld veel ervaring hebt met Revit kun je dit aan de lijst toevoegen. Mensen uit jouw netwerk kunnen dit vervolgens onderschrijven. Op deze manier bevestigen zij jouw ervaring met het programma. Je kunt vaardigheden uiteraard ook weer verwijderen.

7. Aanbevelingen
Je kunt best zelf vinden dat je goed werk hebt verricht, maar het is nog een stuk overtuigender wanneer een leidinggevende kenbaar maakt dat jij het goed hebt gedaan. Hiervoor kun je het kopje “aanbevelingen” gebruiken. Heb jij goede resultaten geboekt tijdens een belangrijk project? Vraag een collega dan om kort iets over jouw bijdrage op jouw LinkedIn profiel te zetten. Andersom kun jij dit uiteraard ook bij collega’s doen.

8. Openbaar profiel
Bij de Openbare Profiel Instellingen kun je aangeven welke informatie je wilt laten zien wanneer mensen op jouw openbare profielpagina terechtkomen. Openbaar betekent “voor iedereen zichtbaar”. Zowel de mensen die zelf op LinkedIn zitten, als de mensen die zelf niet op LinkedIn zitten kunnen dan jouw profiel bekijken.

9. Verander je pagina URL
Om ervoor te zorgen dat jouw profiel makkelijk gevonden wordt kun je een persoonlijke URL aanmaken. Wanneer je rechtsboven op “uw openbare profiel bewerken” klikt kun je een aangepaste URL instellen. Dit verhoogt de vindbaarheid.

10. Contact informatie
Zorg ervoor dat mensen contact met je kunnen opnemen. Het gaat hierbij met name om de mensen waar jij al een connectie mee hebt. Vul dus altijd jouw e-mailadres en/of telefoonnummer in!