Stressvrij afstuderen

Het einde van het studiejaar nadert en het is tijd om af te studeren! Afstudeerprojecten, examens en groen licht gesprekken zijn aan de orde van de dag.  De spanning stijgt en het gevoel van stress kan ontstaan. Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) neemt de stress onder studenten de laatste jaren toe. Zij publiceerde eerder het rapport “Sucstress, de stress om succes” waarin zij de noodbel luiden. Studenten ervaren meer dan ooit stress door de toenemende druk om succesvol te moeten zijn. Maar wat kun je zelf doen tegen de negatieve gevolgen en gevoelens in tijden van stress? Wij hebben vijf tips om de stress tijdens het afstuderen onder controle te houden en met een ontspannen gevoel de laatste loodjes van jouw studie door te komen:

1. Studeer slimTo do afstuderen
Dat wil zeggen: maak een gestructureerde planning voor jezelf zodat je precies weet wat je wanneer moet doen om op schema te blijven liggen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kalender uit te printen met daarop per dag de stof die je moet doornemen. Zo wordt de stof die je nog moet leren heel concreet en kijk je niet meer tegen een hele berg leerwerk op. Als je studeert, probeer dan regelmatig een korte pauze in te lassen zodat je je concentratie niet verliest.

2. Ontspan
Neem genoeg tijd tussen het afstuderen door om te ontspannen. Dit kan heel kort zijn, bijvoorbeeld door je even uit te rekken, een paar keer diep in- en uit te ademen of een leuk liedje te luisteren. Voor de wat langere pauzes kan het heel ontspannend werken om te gaan sporten. Hierdoor voel je je namelijk positiever en rustiger. Bovendien maak je het hormoon endorfine aan, waardoor je weer wat lekkerder in je vel gaat zitten!

3. Schrijf drukte of taken van je af
Naast je afstuderen heb je nog te maken met sport, hobby’s, vrienden, een bijbaan, huishoudelijke/administratieve taken, enzovoort. Om niet overweldigd te raken door alle to do’s kun je deze op papier van je afschrijven. Zo weet je dat je het ergens hebt staan en zal je niet onbewust steeds aan deze taken blijven denken. Dit zorgt simpelweg voor meer “denkruimte” om je te focussen op je studie!

4. Leef gezond
Laat de alcohol en de energiedrankjes even voor wat het is. Cafeïne heeft namelijk een versterkend effect op stressgevoelens. Nachten doorwerken zorgt ervoor dat je uitgeput raakt waardoor je stressgevoelens toenemen. Eet en drink gezond in tijden waarin je veel vraagt van je lichaam.

5. Probeer positief te blijven
Het kan soms overweldigend zijn of erg stressvol, maar probeer toch positief te blijven denken. Je laten meevoeren in negatieve gedachten zal er alleen maar voor zorgen dat je ook daadwerkelijk slecht gaat presteren. Bovendien veroorzaken gedachten als “ik haal het toch niet” een stress verhogend gevoel. Kom je er zelf even niet meer uit? Bel dan een vriend of vriendin op en sleep elkaar er doorheen!